قام واحد قال عشان اختلاط الأنساب ...
قلت أنا طب ما كان المولي قادر ألا يجعلها مشكلة ولا تختلط الأنساب،،،،
ولأن بعض الناس مش فاهمة ومفكرين كلمة لعلهم يتفكرون ويعقلون أني أعمل العقل في مثل هذه الأمور ..فقد يخيل للبعض أن وراء التشريع حكمة لا يعلمها إلا الله ولم يعرفها العلم بعد...وهذا تخلف
قولي ليه؟
اقولك ونخلي البساط عجمي حبتين ومن النساجون كمان تحية لبابا إسلام عبد الله
الكلام اللي فات انا قاصدة بيه افرق بين علم الغيب والشهادة وبشكل مبسط
عشان محدش يضحك على الستات أن الرجال بتاخد اكثر منكم في الميراث ليه ربنا لم يساوي بينكم وقيس على ده حجات كتيييييييييييييير
الموضوع أن علم الغيب دا اللي مالناش مكان نعمل العقل فيه...والغيب الذي لم ينزل فيه تفسير يوضح الحكمة منه ولا حديث كمثل صلاة المغرب ليه 3 مش اربعة \؟ طب مهما اعملت العقل يعني فكرت وعصرت فكرك يا مؤمن مش حتوصل لحل لأنه علم غيب ..حتى أن النبي- صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم- لم يخبرنا لما 3 ركعات مش 4
دا علم الغيب
أما علم الشهادة فدا اللي ممكن تعمل فيه الحواس الخمس ....يعني ممكن تفهم رائحة المسك لأنك شمتها ...
ممكن تستشعر لذة أنهار من عسل مصفى لأنك ذقت العسل واللبن ممكن تفكر في خلق السماوات والأرض سبحانك ما خلقت هذا باطلاَ فقنا عذاب النار
ممكن تفكر في اختلاف الليل والنهارلأنها لآيات ...ممكن تفكر في ما حدث للأنبياء من صعوبات وتستخرج كل ما تريد من حكم ومواعظ ...
خدلك مثل: لما قال فرعون للسحرة أنه لكبيركم الذي علمكم السحر ....ابن الكدابة ....طب سيدنا موسي لو شغلت المخ اللي جوة الجمجمة كان متربي_عليه السلام_ في بيت فرعون طب ما يبقى انت كمان يا فرعون أبو السحرة والكهنوت
لما ربنا سبحانه جل في علاه يقول (يا نار كوني بردًا وسلامًا على إبراهيم) شيخنا الشعراوي عليه رحمه الله
يقول لك حكمة المولى في عجل النار بردا وسلاما يعني تتعطل خواص النار التي هي الحرق أعاذنا الله منها وإياكم
ينفع تعمل العقل في علم الشهادة بس
يبقى يا ستات محدش يضحك علينا ويقولنا ليه الراجل لما مراته بتموت تاني يوم يتجوز عليها راجل وقح، والست الغلبانة يا عيني اللي في احوج لراجل متتجوزش إلا لما يعدي 3شهور لو مطلقة واربعة وعشرة لو جوزها ميت
يا عيني علي الأغبياء مش علينا العلم أثبت بالقطع وبجد ودي دراسات منشورة ممكن تلاقوها على الانترنت
أن جسم المرأة يتلقي ما يشبه الشفيرة موجود على رأس الحيوان المنوي للذكر
وحينما تطلق المرأة لا يكفيها أقل من ثلاث أشهر لينسي جسدها تلك الشفيرة
وحين يموت زوجها حتى لولم تحبه فمود الحزن أخذ منها بالتمام اربعةاشهر وعشرة لنسى جسدها شفيرة الرجل الميت
دول كلمتين عن علم الغب والشهادة
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
كلمتين واقفين في زوري ....
المطلقة في بلدنا ليه بتمشي وتسيب بيتها قبل انتهاء شهور العدة؟
هو احنا بنحكم بشرع مين ؟......يعني ليه في التليفزيون يجيبوا اتنين اتطلقوا تقوم في ساعتها واخدة شنطة هدومها وعلى بيت ابوها
مالك ا بنتي طلقني يا بابا ......
امتى الكلام دا حصل النهاردة الصبح....
وما كلمتنيش من ساعتها ليه اجي اخدك دا ولا يستاهل ضفرك......
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كده على طول ؟؟؟؟؟
مش الشرع بيقول أن الست تفضل في بيتها وهو كمان يفضل في بيته ....نعم؟؟؟؟؟ما حدش يرفعلي حوجبه واللي ناوي يعترض يدخل الأول على موقع فتاوى الأزهر ويقرا كتب فقه النكاح وبعد كده يبقى لو لسه شايف اني مخي مفوت وان الدين يسر والبتنجان اللي ناويين تقولوه يروح لأحمد مكي يرد عليه...
وحينما يطلق الرجل المرأة تمكث في بيت الزوج مقدار العدة وعدة المطلقة 3 شهور ....تفضل في بيتها وكمان الزوج يفضل في بيته
ولا يجوز ان يخرجها مادامت لم تأتي بفاحشة مبينة
وحكم الله تعالي أن يمكثوا الاثنين في بيت واحد بعد الطلاق لييييييييييييييييييه؟
لأن الطلاق أمر عظيم يفكر بعدها الاثنن فيما فعلا فيما بينهما والبيت والعشرة ويظهر عدم صبر كل منهما على بعد الآخر
فإذا ما واقعها أي قضى منها وترا أو قبلها وهي في شهور العدة ...تصبح ف عصمته مرة أخرى كل دا للزوج اللي دخل بمراته
وللي حقولي طب افترضي ه مش بتحبه وطلبت الطلاق ...اقولك أني أمرأة واعرف أن بعض النساء لو طلقن لفكرن ألف مرة في مميزات زوجها وتمنت لو لم تطلب الطلاق ...لأنها كانت حاسة انها بكده بتضغط عليه طلقني يقوم يخاف ....لما يطلقها هي اللي بتراجع نفسها طب نمنعها عن زوجها ونهدم بيتها لأ المشرع عز وجل جعل لها مخرجاً ..ولأن المرأة ناقصة عقل ودين وما كمل من النساء الا قليل فقد جعل الله لهن مخرجاً .....
أما لو كانت تكره الزوج حقا ...فلها أن تطلب منه الطلاق والطلاق ثلاث مرات لا رجعة بعدهن إلا بأن تنكح زوجا غيره ويدخل بها ....
والل ليه نفس يسأل أنها في الخدمه ومعايا دكاترة من الأزهر..أي خدمة
أما الشيء الثاني اللي واقف في زوري برضك
هو ضرب النساء في النشوز....
يعترض البعض ويتشنج ويحاول أن يثبت بغير علم أن تفسر الآية غير ذلك وأن الحديث لم يتكلم في الضرب ووووووووو.....
والأصل في الموضوع الضرب الغير مبرح وبشجر السواك _سبحان ربي_ يعني كمان شجر ريحته حلوة وطيب ومرضاه للرب...كما في الحدث عن السواك....ما يهمنا هنا أن الضرب هذا مش مناط للولاد الغرب أن يتهكموا على الدين
وافهموا معايا يمكن ينفعنا الله بالكلام دا
في كتاب للشيخ سيد قطب وهو ظلال القرآن تكلم عن تفسير تلك الآية
وأورد هنا ليس بالنص طبعا جزء من كلام الشيخ وهو ما ثبت بالدراست النفسية وبتوع علم نفس يردوا....
بعض النسوة لا يستقيم لهن المعاشرة ولا تحلوا لهن إلا بالعنف وهن لسن بقلة ...وكثيرا ما تجد البنت تبحث عن الرجل الشديد الذي يأمرها أمر الملوك الكلام وتلاحظ حتى في البنات اللي قدام المدارس الثانوي انها بتموت في الولد اللي بقولها عيب ولأ وحمش يعني بمفهومهم وقولها طولي الجيبة ...
يعني بعض النساء هذه متعتهن ...ولا الرجال بس هم اللي ليهم المتعة ...لأ دي المرأة أولى عن الله لأن الرجل قد يستطيع أن يتزوج 4أما السيدة لا تتزوج إلا واحد فقط فهي أولى بملأ فراغها نفسيا وعاطفيا
يبقى محدش تعبان في عقله يقول الدين الإسلامي في عنف ضد المرأة أمال الملل التانية تقول فيها ايه؟....
أنا بكتب الكلام دا ليه؟؟؟؟؟؟
لعلكم تتفكرون
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
هناك 16 تعليقًا:
اصلكم يا معشر النساء بحر غويط مالوش قرار
اللي يقول انه قهمكم....يبقى كداااااااااب
تحياتي
فعلا موضوع مهم مش كل الأمور بنشغل فيها عقلنا ونقعد نقول ليه ومش معنى ربنا ميز الرجال عن النساء
كل ديه لحكم ميعرفهاش غير ربنا وحده
جزاكى الله خيرا على الموضوع الرائع وجعله فى ميزان حسناتك
دمتى بود
وفى سعادة
تحياتى
A.Samir,
الكلام دا شرع الله يعني مش احنا اللي بحر غويط دا دين الله اللي جميل جدا وبحر واسع جدا بس مالهوش امواج تخاف منها
فقط نسأل الله الثبات
mohamed ghalia
كان نفسي حد سيتفيد بس من الموضوع
لأني بصراحة عندي حساسية من الأعلام الهابط اللي احنا عايشينة
كل حاجة على كيفهم
والدين زي ما يحبوا
ربنا يرحمنا
مرور طيب
بس بس بس
بقولك ايه انا اعرف موضوع الطلاق والله اعلم يعنى ان لازم تفضل لو هى اول او تانى طالقه علشان يمكن ربنا يصلح لهم حالهم ويرجعوا
ولو اخر طالقه علشان لو حامل بس انا مش قاريه كتير
بس باى بقى
ماشي يا آبي
الرد وصلك
بس لمهم حد فهم حاجة
انا مش عاوزة حد يدخل يقولي جميل وكلام من دا
أنا عاوزة ناس شرسة كده تقطع البوست نقد
ونمسك في خناق بعض
لا يا منوسى اصلى مقتنعه يعنى مقولتش لا الله اجيب لكى منين يتخانقوا بقى ادور فى المدونات اقولهم تعالوا البنت الشرانيه دى عاوزة خناق وبعدين مش اعرف فى كله اللى عارفاه رديت فيه
طيب اريحك لا مش موافقه ههههههههههههههه
انا جيت اهو علشان اتخانق
انا اول مرة ازورك والله اعلم طبعا
معلوماتى عن شهور العدة كانت زى مقلتى بس للحق انا اول مرة اعرف ان اللى بتتطلق لازم تقضى شهور العدة فى بيتها ومع جوزها - وبالفعل سبحان الله فى حكمته
بالنسبة للى بيضرب المرأة بقى وحتى بمفهومها اللى عاوزة الراجل الشرس - فاحب انى اضيف ان مفيش واحدة بتحب الشرس على طول والراجل الحنين الدمث الأخلاق بالدنيا واللى فيها
بس المشكلة اللى واقفة ف زورى انا بقى ان ليه الرجال مش بقو على المستوى المطلوب من التدين - الكل بقى بيبص لحاجات فارغة واهتمامات افرغ ومش بيفهمو ان الجواز بناء اسرة ومستقبل أولاد و لازم مودة ورحمة
بصراحة تدوينة ممتازة بالفعل
مينفعشى الواحد يتخانق معاكى
تسلم الأيادى
هبة
الله أكبر حد اههوه بتخانق
مساء الجمال والرقة
آدي الناس اللي بتفهم
أما موضوع الضرب فأنا حبيت طبعا افهم الناس شكل الضرب ونوعيته
مش تمسك مراتك وبالشووووووووووووز
وفي أي حته تيجي في ايديك
ونسيت اقول كمان ممنوع الضرب في الوجه
لأي حد سبحان الذي كرم بنى ءادم
بس المشكلة اللى واقفة ف زورى انا بقى ان ليه الرجال مش بقو على المستوى المطلوب من التدين - الكل بقى بيبص لحاجات فارغة واهتمامات افرغ ومش بيفهمو ان الجواز بناء اسرة ومستقبل أولاد و لازم مودة
دي مشكلة كبيرة ان الناس المتدينين متدينين ظاهريا يعني مش فاهمين الدين صح
بعضهم فاكر المرأة خلقت من أجل راحته وأن واجبها نحو كل شيء ولا تاخذ عليه أجر مثلما يفعل هو أقل حاجة ويأخذ أجر كبيييييييييير
كله كلام مش تمام
الراجل لازم يكفى حاجة المرأة لأنها لا تتزوج غيره
وبعض السيدات تطلق والسبب انها كنت مكسوفة تقول السبب ايه والسبب انه لا يفي حاجاتها....
الموضوع كبير والكلام كبيير
ربنا يرزق المسلمات أزواج صالحين
اللهم آمين
مشكروة ومنورة مدونتي ومنورة الدنيا وبرضه عاوزة اتخانق
بصراحه موضوعج رائع
وهادف جدا..وانا معاك بكل اللي كتبتيه
لو نرجعه لتعاليمنا الاسلاميه بكل امور حياتنا
اكيد حياتنا ما كانت بتكون بهالطريقه
اكيد بنحس بفرق كبير..
الله الله
سللمت يدك
جزاك الله خيرا
جميل البوست
اما عن سؤالك ليه المراة بتخرج من بيتها بعد طلاقها
الاحتمال الاكبر ان الزوج هو اللى طردها
وهى لو حاسة ان ده بيتها بجد كان عمرها ماهتخرج منه
اقصوصه
جزاك الله خيرا
وبجد عندك حق
نفسي نرجع تاني
موني،،،
جزانا واياكي ا مونمون
موناليزا باشا وهانم وست الكل
ما هي المشكلة ان الاعلام صورلها ان ده مش بيتها
يعني اطلق اغور في ستين داهية
كلام غبي واعلام اغبى واهبل من كده مش فيه
نفسي جنس ابو شنبات يعقل كد ه ويفهم الدين صح وان الزواج مش دخلة وبس
دمت بحفظ الرحمن
طب انتى يا مرويتا رقيقة وجميلة وصعب حد يتخانق معاكى
لكن لو مصممة ..تعاليلى هنا بقى
هههههههههه
ليا بس رأى فى موضوع الضرب عند النشوز
لأنه فيه كراهة وغير مستحب
بدليل ان الرسول صلى الله عليه وسلم
قال .."اضربوا ولن يضرب خياركم"
وفى رجال كتير بتنسى او بتتناسى ان اصلا دى آخر مرحلة بيلجأ ليها الرجل عند نشوز زوجته
لانه فى الاول بينصحها بالمعروف ..وبعدين يهجرها فى المضجع .. قبل ما يوصل لموضوع الضرب ده اللى زى ما قلتى يكون كالضرب بالسواك ..وده الغرض منه اصلاحها وتأديبها مش العقاب الجسدى
وده لان فى نشوز الزوجة كسر لكل القواعد وأسس الزواج ومبدأه الاصلى فهى هنا اللى بدأت باهانته نفسيا ..وطبعا هنا فى افتراض انها بتتدلع وان زوجها رجل محترم وزى الفل..ماهوش مثلا رجل سكير او سادى او بيعتدى على زوجته بالضرب ..ويشغلها وياخد شقاها ..والحالات اللى بنسمع عنها ولا حول ولا قوة الا بالله
هنا مالوش حق اصلا لأنه منع عنها حقوقها وضيع واجباته ..يبقى ازاى ييجى بعد كده يطالب بحق ويقول الدين شرعلنا
من الآخر يعنى ان " ولن يضرب خياركم" هى حظرا اكثر منها رخصة
وزى ما قلتى.. لعلهم يتفكرون
وبخصوص الستات اللى بتحب الراجل الحمش ..يعنى تحبه يشخط فيها احيانا شخطتين وبعدها يدلعها حبتين ..مش يرزعها علقتين
ههههههههههههههه
بصراحة مش عارفة اتلككلك فى خناقة
اجيبلك منين يعنى
هههههههه
بوست جميل يا مرويتا
جزاكِ الله خيرا
إرسال تعليق