1‏/10‏/2008

خوخة ...أنا زيك مش ليلى.........

انفق جدا معاكي اي خوختي العزيزة ....انا مش ليلى
أن تقريبا معظم الحاجات اللي قولتيها بتحصل عندي....
عمري ما حسيت بالتفرقة يمكن لأن أمي ربت اخواتي الولاد صح وربتني اناكمان صح
يعني انا معاكي جدا ان المساواة التي نطلبها هي في الحقوق والواجبات مش في الانحلال
مساواة نحو التطور والنهوض بالعلاقات الاسرية واصلاح احوالنا المقندلة والمتنيلة في البيوت وبراها
مساواة في اني اتلقى تعليم زي غيري من الناس بصرف النظر هم ولاد ولا بنات
مساواة في ان الراجل لما يلاقي مراته تعبانة يشيل هو الليلة
يحبها ويدلعها ويتزين لها ولنا في رسول الله -صلى الله عليه وسلم- أسوة حسنة
اعتقد انها ليست مطالبة بالمساواة قدر ما انها مطالبة بتصحيح مفاهيم واوضاع
ويمكن لهذا السبب انا عملت مدونة أنا أهتم
ولو ساعات بشطح وبيجرفني التيار
لكن برضه....... انا اهتم .....
بحال المرأة التي ضيعت ما بين لا منتمي لقضاياها ومتسلل لها
منطقة كده مجهولة تحتاج مننا للوحات ارشادية ....
يعرف فيها الرجل حقوق الزوجة والبنت والأخت والأخت في الله
وانا ابدا مش ليلي ومش حكون بإذن الله ليلي ابدا....
ليلي هي رمز في نظري للسلبية واجحاف الذات ....
رمز للشهادة في غير معركة.....
انا لا أرى هذا القهر المجسد في ليلي....نحن فقط ادمنا العبارات الرنانة والشعارات المريرة ....
أدمنا هذا الاحساس بالغصة في الحلق ومصمصة الشفايف ...والجعجعة.....والبكاء على اللبن المسكوب
نحن نحتاج لمفاهيم تربوية جديدة...بمعنى ...الجيل القادم من الرجال هو ناتج تربية أمهات هذا الجيل سواء كان فيهن ليلى أو مرسي حتى...
الأم مسئولة عن التربية ....التي تربي ابنها الآن على انك راجل مينفعش تعيط يبقى صفة العياط حتلزق بالضعف النسائي في نظره وبدال ما ينفس عن زعله بالبكاء ولو لوحده لأ... يتحول إلى التنفيس عن مشاعره بشتى الصور التي تؤدي لإفرازمزيد من الليلي....
ونحن لسنا فشلة بهذه الصورة ولا مقهورات بنفس الكيف والكم...فمثلا أنتشار هذه العبارة بين المدونات دليل جديد على فشلها كحملة أو كشعار لأن معظم مرتادي عالم التدوين من السيدات يعلم أهلهن بأنهن من المدونات ولو حصرت الأمر في بلدتي اسكندرية فقط لقلنا ان العدد يزييييييييييييد...فلقاء المدونيين الاخير حفل بكثير من السيدات الائي لم تخش أي واحدة منهن من ذكر انها صاحبة مدونة فقط عزفت عن ذكر اسمه الحقيقي لمزيد من الاثارة والغموض ...لكنها تعلم جيدا أن صورها سوف تنشر ...و اهلها سوف يرونها او على اقل تقدير حد ممكن يشوف الصور ويقول لأهلها...
إذا الأمر يختلف في مقدار الضغط ولن أقول القهر لواقع عل المرأة في المجتمع الشرقي نظرا للفهم الخاطيء للدين أحيانا ...وأحيانا أخرى لتطبيق أعراف مخالفة تماما للدين...وتارة للاتسياق وراء عبارات وحملات مدسوسة من الغرب الذي اصبحنا بالنسبة له معمل تجارب معمليا واجتماعيا....واكبر دليل على الموضوع دا بوست انا كتبتة قبل كده يمكن محدش التفت له كتير عن توزيع برشام نع الحمل على بنات الثانوي بمقتضى اتفاقية وقعتها مصر في الأمم المتحدة من كام سنة ومن ضمن البنود توزيع برشام منع الحمل ليضمن كما يقولون عدم ارتباك المرأة بالحمل في هذه السن المبكرة
إذا نحن لسنا ليلي ....
اعتقد أن والدتي غفر الله لها وامد في عمرها وبارك فيه ...كانت من اللوائي مورس عليهن قهر قهر مش هزار وماذا كان الناتج ؟؟؟؟ ولاد يفتخر بهم فيما عاداي طبعا جميعهم ماعاداي طبعاً
أمي مورس عليها ضغوط كنت الحظها كثيرا رغم سنى عمري الصغير ...ومع ذلك لم تكن ليلى ...ولم تربنا لنكون ليلات ...
آسفة ليلى ....أنت لست مثلاًًًََ ...ولا لؤاء نلوذ به ولست منطلقي للتغيير ...
أنا نفسي فس التغيير التي عبرت عنه خوخة...أو بنت خيخة واي كلام ....
أما أن يكون مساواتي بالرجل ان اشيش ولا امشي مع عدد غير مدزد من الرجال أواتجوز رجلين ..فتفوووووووووووووووووووووووووووووووه ...يعني بصقة كبيرة بس بالعامية ...على اللي يقول بكده أو يفكر كده ..أو عاوزة كده...
المساواة شيء والانحلال شيء تاني ..الراجل راجل له القومة بما انفق ...بأمر الله عز وجل...بشرع الشارع جل وعلى وتنزه عن كل مكروه وعن ظلم اي مخلوق ...والمرأة مراة بشرع الله ايضا عز وجل بكل ما لها على زوجها ونحن يجب ان نرضخ لما أمر الله به وليس معنى ذلك أن نكون انهزاميين متسولات اللقمة والكلمة الحلوة في بيوتنا ونصبح في الآخر ليلى ...
إنما نفهم يفهم كل منا طبيعة الاخر التي جبل عليها ...فالعيب كل العيب ان يخرج علينا الغرب بكتاب نتعلم نحن منه الآن .....الرجال من المريخ والساء من الزهرة....نتعلم منه ما كنا نعلمه لهم فيما سبق ...
لهذا نحن لسن ليلي فقط ... نحن لا نعرف كيف لا نصبح ليلى .....
وكل عام وانتم بخير ....وأنا بخير ومش ليلي ....

هناك 10 تعليقات:

ana ga3an يقول...

حقيقي فرأت تدوينات ومقالات عديدة
عن ليلي
منها المعارض ومنها المؤازر و المشجع
لكن بدون اي مجاملة ما قرأتة عندك
من افضل ما قرأت

بالبلدي كدة
يسلم فمك يا ست

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

الاخت العزيزة

كل سنة وحضرتك طيبة
الحقيقة انا لفت نظرى تعليق لكى عندى ولم افهم ماذا تقصدين من وراءة لانه مبهم بالنسبة لى بعض الشئ
وحاولت تتبع تدويناتك السابقة لان بعضها ممكن يفوت منى دون قراءتة وبالفعل وجدت تدوينة سابقة تفضلى بذكر اسمى فيها
ولسوء الحظ لم افهم ايضا المغزى من التدوين
او بمعنى ادق فهمت التعليق والتدوينة على انهم هجوم عليا
وان مدونى اسكندرية قد ذكرونى بشئ ما
وانى اهوى الشهرة والاجتماعات
وانى متواجد فقط فى الصحافة
ولا اذهب لمدونات الاصدقاء
واننى اسعى ان اكون من الصفوة
!!!!!!

هذا للاسف ما فهمتة لان كلامك لا يعنى شيئا اخر

والحقيقة حضرتك لستى اول ولن تكونى اخر الاصدقاء الذين يهاجموننى فجاءة وبدون وجه حق
والله يعلم انى برئ من هذة التهم
وان التجمعات يكون بها فائدة لنا
واعتقد ان حضرتك حضرتى لقاء اسكندرية بتاع جمعية مصر وقولتى انه كان لقاء مفيد
فلا أفهم لما هذا الكلام الجارح ؟؟

المرور على المدونات ووضع تعليق فى كل مدونة ليس واجب وطنى على كل مدون
ولكنه يتوقف على الحالة المزاجية ووقت الفراغ

وربما امر على مدونات اصدقائى دون تعليق وربما لا امر ولا ربما امر واكتب تعليق

الحقيقة لا افهم مطلقا معنى انى متواجد فى الصحافة ؟؟؟

وانى احصر نفسى فى دائرة الصفوة
كلامك مبهم
ويستطيع اى شخص ان يزايد عليه
ويضيف لكلامك المزيد
والله يعلم انى لا اسعى لشهرة ولا يحزنون


اسف للاطالة
سلام

الـسـيـدة نـون يقول...

انا مش فاهمة ليه الواحد بيعمل اكتر من مدونة

بتخلوني اتلغبط


المهم يا ستوتة البيت
قريت البوست عجبنى طبعا لان رايك متفق مع رايي

وعجبتني اوى الحتة اللى انتي قلتيها
ان فيه بعض الأمهات بيربوا فى عيالهم الولاد ماينفعش تعيط
وبالتالى هتلاقى ان البنت نفسها هتتربي ان العياط ده صفة انثوية
فتقعد تمارسها على الفاضية والمليانة

انا معاكي ان احنا مش عايزين مساواة على اد ما احنا عايزين تصحيح للاوضاع وتصحيح للمفاهيم

يووووووووووه
جالي تليفون ولما خلصته ورجعت نسيت كنت عايزة اكتب ايه تاني

طب سلام لحد ما افتكر

اختك خيخة

Empress appy يقول...

هههههههههههههيييييييي
انا قولت انا كمان مش ليلى انا برعي محدش صدق والله برافو عليكي يا ست البنات والبيوت كمان
عموما احنا اللى ساعات بنحب نكون ليلى
وحشتينى كالص

ست البيت يقول...

ana ga3an
جزاك الله كل خير مرور طيب
ومشكور دفاعك عن المرأة لمسته كثيرا في ردودك او في بعض بوستات

يسرني ان أحدا يتفق معي اننا لسنا ليلات

لا تحرمنا زيارتك
دمت بحفظ الرحمن

ست البيت يقول...

أحمد باشا افندي الصباغ
الرد وصل على الملأ في بوست لوحده
طبعا انا قصدي خير وسرني انك تفهمت
وتنك بقيت انشط من الأول
تحياتي يا خالو

ست البيت يقول...

خوختي حبيبتي ،،،
عجبني ان احنا متفقين ان احنا مش ليلى
بس انا عن نفسي يهمني اعرف رأيك في باقي البوست
اقريه تاني حسمعهولك
مشكورة على مرورك الطيب
ححاول اعمل خير في السكرته كده
بلاش اعلانات على راي لماضة
دمت بحفظ الرحمن

ست البيت يقول...

آبي هانم بتنجاني وعميد أول وتاني الكوكب الفيكوني
منورة المدونة كلها
بس حلوة كدب منعكش
عجبتني كلمتك
احنا اللي ساعات بنحب نكون ليلي
مقريتش البوست بتاعك ابعتيلي اللينك
دمت بحفظ الرحمن

موناليزا يقول...

هل "ليلى"اصبحت رمز لقهر المرأة؟؟
مين ليلى بقى؟!!
انا شايفة ان كل واحدة حسب بيئتها والمكان اللى هى عايشة فيه

Jana يقول...

****************
المساواة شيء والانحلال شيء تاني ..الراجل راجل له القومة بما انفق ...بأمر الله عز وجل...بشرع الشارع جل وعلى وتنزه عن كل مكروه وعن ظلم اي مخلوق ...والمرأة مراة بشرع الله ايضا عز وجل بكل ما لها على زوجها ونحن يجب ان نرضخ لما أمر الله به وليس معنى ذلك أن نكون انهزاميين متسولات اللقمة والكلمة الحلوة في بيوتنا ونصبح في الآخر ليلى ...
*****************

دى من الجمل الحلوة قوى اللى قريتها فى حق المرأة

جميل البوست اوى يا مروة
وربنا ما يجعلنا ليلى ابدا يا بنتى