26‏/10‏/2008

Far and a way


جزير ة بعيدة وهادئة ...

بعيدة عن كل البشر...

مكان بعيد ...

اخيط فيه حلمي ...

فلا ينقض أحدٌ لي غزلاً...

مكان بعيد...

احتضن فيه طموحاتي وأحلامي وانميها واثمرها...

مكان بعيد ...

اراجع فيه نفسي وحساباتي ...

افكر فيه في كل ما مضى وكل ما هو آت...

مكان بعيد...

ليس فيه من البشر من يظلمون ...

ليس فيه جنون...

ليس فيه ذاك الجدار من الخرس المميت....

ليس فيه ذلك البحر من الألم من الوجع من الآهات....

مكان بعيد....

حيث لا هنا ولا هناك ...

يحيكني ورق الشجر ..

يافعا جميل

أو يحوط بيتي مياه البحر

ترسل كل لحظة صدفة ولؤلؤةً

وتنسج حولي الفراشات ...

شرانق من حرير ...

هناك لا تستطيع أن تطولني يداك...

ولن تحوطني عيناك ...

ولن تحتويني الظنون ...

هناك ...

مكان بعيد ...

مكان نايء جديد...

وسفينة تمخر عباب البحر ...

أراها من بعيد...

وزجاجة تحمل رسالة ....

لقد ولدت من جديد....

21‏/10‏/2008

كيف صار فنجاني وحيداً


وحيدة احتسى قهوتي... وافكر في نفسي...

وأرى كل الناس من خلف عيناي....

افكر في ذلك اليوم الذي رأيتني فيه....

وظللت انظر الى زرقه العنين كأن بحرا قد فاض فيهن...

اتذكر كيف كانت كلماتك...

أنتي لست أجملهن ...

ولأ أرقهن...

ولكن لك روحاً ..كشمس الشتاء..

تشرق فتضيء ...

تغرب فيغرب الدفء عنا...

أنت لوحة سريالية ...

أنت كإبتسامة الجيوكاندا

يراها كلٌ كما يحب أن يراها...

كيف بنيت لي بيتا من حنين..

اتذكر الآن..

كيف كان البحر كالجين ...

مطر الشتاء الجميل

ووحدنا نتأمل البحر ...

وتحكيني قصص

كالعاشقين ..

كيف كان فنجانا قهوتنا يرسما لوحاتٍ...

وكيف كنا نرى تلك الرسوم...

ببهجة الأطفال..

والآن وحدي احتسي قهوتي وافكر

في اليوم الذي تركتني فيه....

واتعجب كيف يصير الماء الحلو صبرا....

وكيف تثور بحر من لجين ...

كيف تلتمع السماء فجأة بالنجوم...

وكيف يأتي الشتاء بلا مطر...

كيف صار فنجاني وحيداً ..

وطاله برد الشتاء ...

اتعجب كيف كنت ارى رسوم الفناجين ...

كسير العاشقين ...

وسيمفونية رائعة...

كيف تحولت لنوح ناي حزين ...

اتعجب كيف صار القلب يلتمس الحنين ...


اتطلع في الوجوه ...

وابكيكِ ..يا وجعي ...


وحين رأيتكما أمامي

تمسك هي بيديك ...

وتحمل أنت طفلكما ....


اشرقت شمسي من جديد...

وتوقف المطر ...


مروة مصطفى

17‏/10‏/2008

كلام خااااااااااااااارج ....عن المألوف

واحدة بتسأل ليه الست مش بتتجوز اتنين ...





قام واحد قال عشان اختلاط الأنساب ...





قلت أنا طب ما كان المولي قادر ألا يجعلها مشكلة ولا تختلط الأنساب،،،،


ولأن بعض الناس مش فاهمة ومفكرين كلمة لعلهم يتفكرون ويعقلون أني أعمل العقل في مثل هذه الأمور ..فقد يخيل للبعض أن وراء التشريع حكمة لا يعلمها إلا الله ولم يعرفها العلم بعد...وهذا تخلف


قولي ليه؟


اقولك ونخلي البساط عجمي حبتين ومن النساجون كمان تحية لبابا إسلام عبد الله


الكلام اللي فات انا قاصدة بيه افرق بين علم الغيب والشهادة وبشكل مبسط


عشان محدش يضحك على الستات أن الرجال بتاخد اكثر منكم في الميراث ليه ربنا لم يساوي بينكم وقيس على ده حجات كتيييييييييييييير


الموضوع أن علم الغيب دا اللي مالناش مكان نعمل العقل فيه...والغيب الذي لم ينزل فيه تفسير يوضح الحكمة منه ولا حديث كمثل صلاة المغرب ليه 3 مش اربعة \؟ طب مهما اعملت العقل يعني فكرت وعصرت فكرك يا مؤمن مش حتوصل لحل لأنه علم غيب ..حتى أن النبي- صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم- لم يخبرنا لما 3 ركعات مش 4


دا علم الغيب


أما علم الشهادة فدا اللي ممكن تعمل فيه الحواس الخمس ....يعني ممكن تفهم رائحة المسك لأنك شمتها ...


ممكن تستشعر لذة أنهار من عسل مصفى لأنك ذقت العسل واللبن ممكن تفكر في خلق السماوات والأرض سبحانك ما خلقت هذا باطلاَ فقنا عذاب النار


ممكن تفكر في اختلاف الليل والنهارلأنها لآيات ...ممكن تفكر في ما حدث للأنبياء من صعوبات وتستخرج كل ما تريد من حكم ومواعظ ...


خدلك مثل: لما قال فرعون للسحرة أنه لكبيركم الذي علمكم السحر ....ابن الكدابة ....طب سيدنا موسي لو شغلت المخ اللي جوة الجمجمة كان متربي_عليه السلام_ في بيت فرعون طب ما يبقى انت كمان يا فرعون أبو السحرة والكهنوت


لما ربنا سبحانه جل في علاه يقول (يا نار كوني بردًا وسلامًا على إبراهيم) شيخنا الشعراوي عليه رحمه الله


يقول لك حكمة المولى في عجل النار بردا وسلاما يعني تتعطل خواص النار التي هي الحرق أعاذنا الله منها وإياكم


ينفع تعمل العقل في علم الشهادة بس


يبقى يا ستات محدش يضحك علينا ويقولنا ليه الراجل لما مراته بتموت تاني يوم يتجوز عليها راجل وقح، والست الغلبانة يا عيني اللي في احوج لراجل متتجوزش إلا لما يعدي 3شهور لو مطلقة واربعة وعشرة لو جوزها ميت


يا عيني علي الأغبياء مش علينا العلم أثبت بالقطع وبجد ودي دراسات منشورة ممكن تلاقوها على الانترنت


أن جسم المرأة يتلقي ما يشبه الشفيرة موجود على رأس الحيوان المنوي للذكر


وحينما تطلق المرأة لا يكفيها أقل من ثلاث أشهر لينسي جسدها تلك الشفيرة

وحين يموت زوجها حتى لولم تحبه فمود الحزن أخذ منها بالتمام اربعةاشهر وعشرة لنسى جسدها شفيرة الرجل الميت

دول كلمتين عن علم الغب والشهادة



000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000


كلمتين واقفين في زوري ....


المطلقة في بلدنا ليه بتمشي وتسيب بيتها قبل انتهاء شهور العدة؟


هو احنا بنحكم بشرع مين ؟......يعني ليه في التليفزيون يجيبوا اتنين اتطلقوا تقوم في ساعتها واخدة شنطة هدومها وعلى بيت ابوها


مالك ا بنتي طلقني يا بابا ......


امتى الكلام دا حصل النهاردة الصبح....


وما كلمتنيش من ساعتها ليه اجي اخدك دا ولا يستاهل ضفرك......


؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


كده على طول ؟؟؟؟؟


مش الشرع بيقول أن الست تفضل في بيتها وهو كمان يفضل في بيته ....نعم؟؟؟؟؟ما حدش يرفعلي حوجبه واللي ناوي يعترض يدخل الأول على موقع فتاوى الأزهر ويقرا كتب فقه النكاح وبعد كده يبقى لو لسه شايف اني مخي مفوت وان الدين يسر والبتنجان اللي ناويين تقولوه يروح لأحمد مكي يرد عليه...


وحينما يطلق الرجل المرأة تمكث في بيت الزوج مقدار العدة وعدة المطلقة 3 شهور ....تفضل في بيتها وكمان الزوج يفضل في بيته


ولا يجوز ان يخرجها مادامت لم تأتي بفاحشة مبينة


وحكم الله تعالي أن يمكثوا الاثنين في بيت واحد بعد الطلاق لييييييييييييييييييه؟


لأن الطلاق أمر عظيم يفكر بعدها الاثنن فيما فعلا فيما بينهما والبيت والعشرة ويظهر عدم صبر كل منهما على بعد الآخر


فإذا ما واقعها أي قضى منها وترا أو قبلها وهي في شهور العدة ...تصبح ف عصمته مرة أخرى كل دا للزوج اللي دخل بمراته


وللي حقولي طب افترضي ه مش بتحبه وطلبت الطلاق ...اقولك أني أمرأة واعرف أن بعض النساء لو طلقن لفكرن ألف مرة في مميزات زوجها وتمنت لو لم تطلب الطلاق ...لأنها كانت حاسة انها بكده بتضغط عليه طلقني يقوم يخاف ....لما يطلقها هي اللي بتراجع نفسها طب نمنعها عن زوجها ونهدم بيتها لأ المشرع عز وجل جعل لها مخرجاً ..ولأن المرأة ناقصة عقل ودين وما كمل من النساء الا قليل فقد جعل الله لهن مخرجاً .....


أما لو كانت تكره الزوج حقا ...فلها أن تطلب منه الطلاق والطلاق ثلاث مرات لا رجعة بعدهن إلا بأن تنكح زوجا غيره ويدخل بها ....


والل ليه نفس يسأل أنها في الخدمه ومعايا دكاترة من الأزهر..أي خدمة


أما الشيء الثاني اللي واقف في زوري برضك


هو ضرب النساء في النشوز....


يعترض البعض ويتشنج ويحاول أن يثبت بغير علم أن تفسر الآية غير ذلك وأن الحديث لم يتكلم في الضرب ووووووووو.....


والأصل في الموضوع الضرب الغير مبرح وبشجر السواك _سبحان ربي_ يعني كمان شجر ريحته حلوة وطيب ومرضاه للرب...كما في الحدث عن السواك....ما يهمنا هنا أن الضرب هذا مش مناط للولاد الغرب أن يتهكموا على الدين


وافهموا معايا يمكن ينفعنا الله بالكلام دا


في كتاب للشيخ سيد قطب وهو ظلال القرآن تكلم عن تفسير تلك الآية


وأورد هنا ليس بالنص طبعا جزء من كلام الشيخ وهو ما ثبت بالدراست النفسية وبتوع علم نفس يردوا....


بعض النسوة لا يستقيم لهن المعاشرة ولا تحلوا لهن إلا بالعنف وهن لسن بقلة ...وكثيرا ما تجد البنت تبحث عن الرجل الشديد الذي يأمرها أمر الملوك الكلام وتلاحظ حتى في البنات اللي قدام المدارس الثانوي انها بتموت في الولد اللي بقولها عيب ولأ وحمش يعني بمفهومهم وقولها طولي الجيبة ...

يعني بعض النساء هذه متعتهن ...ولا الرجال بس هم اللي ليهم المتعة ...لأ دي المرأة أولى عن الله لأن الرجل قد يستطيع أن يتزوج 4أما السيدة لا تتزوج إلا واحد فقط فهي أولى بملأ فراغها نفسيا وعاطفيا

يبقى محدش تعبان في عقله يقول الدين الإسلامي في عنف ضد المرأة أمال الملل التانية تقول فيها ايه؟....

أنا بكتب الكلام دا ليه؟؟؟؟؟؟

لعلكم تتفكرون

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم










9‏/10‏/2008

من وحي حتة أرض جوة قلبي اتباعت...من غير تمن

ولأنك مش أول ولا آخر حتة في قلبي حتتباع ...
ولأنك مش أول جراحي ...
بكره نتقابل على المفارق ....
ونتحاسب
في تمن جراحي....
بقلمي أنا
شيد قصورك


شيد قصورك ع المزارع
من كدنا وعمل إدينا
والخمارات جنب المصانع
والسجن مطرح الجنينه
واطلق كلابك
في الشوارع
واقفل زنازينك
علينا
وقل نومنا في المضاجع
ادي احنا
نمنا ما اشتهينا
واتقل علينا بالمواجع
احنا اتوجعنا
واكتفينا
وعرفنا
مين سبب جراحنا
وعرفنا روحنا
والتقينا
عمال وفلاحين
وطلبه
دقت ساعتنا
وابتداينا
نسلك طريق
ما لهش طريق
ما لهش راجع
والنصر قرب من عنينا
النصر أقرب
من إدينا
طبعا القصيدة غنية عن التعريف
ولأني مش بحب الاسقاطات
القصيدة مالهاش دعوة بأي حدث ولا اي اتجاهات سياسية
تم نشرها تحت تأثير حالة نفسية
من تأثير برودة التكييف مع حرارة الشمس
اللي ورا الشباك مستخبية

6‏/10‏/2008

ربنا يهدي ...

لا لوم على واحد لا ملة له ولا عهد ولا دين ...يعمل فيلم على النبي_صلى الله عليه وسلم_

لما فيه ناس فاتحة المدونة بتاعتها للذم في خلق الله وطبعا على رأس المائدة

الدعاة...والمتدينين.....

لا جرم أنه ينتج هذا الفيلم في زمن يسب فيه القوم نبيهم....

ويهزءون بدعاتهم ....

أتقتلون رجلا أن يقول ربي الله ؟

اتهزءون برجلاً أن يقول قال الله ؟ وقال رسول الله ؟





يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا عَسَى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ ءَامَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ





وعجبا أن يهان النبي على يدينا ثم نصرخ قاطعوا الدانمرك

قاطعوا اليهود....

نعم بعض الدعاة يرون أن كل شيء حرام من مبدأ الأخذ بالأحوط ....

ولقد رد عليهم العلماء الأجلاء ...أين سماحة الدين؟

إذا كما قيل (كل يأخذ منه ويرد عليه إلا صاحب هذا المقام)

وليس أكبر عيبا من أن نهزأ نحن المسلمون بصور لرجال ملتحون ونساء منتقبات

زولقد قلت سابقاً ...أن اللحية فرضها الله على نبيه محمد صلى الله عليه وسلم واتفق العلماء المسلمين ومعهم علماء التاريخ على صحة النص الذي ورد فيه ذكر اللحية على أن المولى عز وجل أمر بها النبي_صلى الله عليه وسلم_

أما النقاب فهو سنة أهل بيت النبوة سواء اختلف العلماء أم اتفقوا فيه بالنسبة لنساء العالمين

وللعلم أدلة فرضيته وعدم فرضيته واحدة .....



عيب عليكم يا مسلمين ....انا لا أريد من أحد أن يشجب ويعترض

فقط أعلموا ....

ولم يسأل النبي_صلوات ربي وسلامه عليه_ الزيادة من شيء مثل العلم

وقل ربي زدني علماً

اللهم أني أشهدك أني ما كان من صواب فهو من توفيقك وما كان من خطأ من نفسي والشيطان ....
اللهم قد بلغت ...اللهم فاشهد....






3‏/10‏/2008

لأني لا اقصد أعتذر منكم جميعاً

واضح أني تدوينتي السابقة تعليقي عند خالو أحمد الصباغ زعلته واتفهمت غلط مش منه بس لأ واضح أني لم أحسن الكلام
وخير ما أفعل أن اعتذر منكم جميعا وقريبا سوف احذف هذا البوست ولا تزعل يا خالو هو احنا عندنا كام خالو؟
واللي شايف انه لسه مش فاهم او لسه ليه حق عندي رقمي على الفيس بوك يكلمني وانا على استعداد اسمع لي كلمتين حقكم ....
بس والله أنا بس كان قصدي خير يا خالو حسيت انك مش بنفس نشاط زمان ...يمكن عندي حق ويمكن لأ... بس المهم لما يكون لك حد بتحترمه .. وتحس انك عاوز تقوله حاجة لازم تقولها على طول دا عشم مش زعل ولا غلط في حد...
خالو من ضمن مدونيين كتير أنا بعتز بيهم وبكتاباتهم بصرف النظر عن توجههم ...
وأبلغ دليل على صدق نواياي السيئة ...اني نشرت تعليق خالو أحمد ...ونشرت تعليق مهندس مصري ...
شوفتو انا ديمقراطية ازاي ...
حجيبك منك ليه
ومحدش يزعل مني ماشي وبعدين تجمع اسكندرية كان اجمل تجمع شوفته ف حياتي ...واللي قصدته بلاش حد فينا يبتعد وينسى المجتمع التدويني ..عشم برضه...ومحدش ذكر حد بسوء أبدا من المدونيين ....
دا كان رأيي ووجه نظر خطأ قد تحتمل الصواب ووجهات انظاركم صواب تحتمل الخطأ ...
لو محدش فهم حاجة حطر اقفل المدونة انا كده ششكلي هيسست خاااااالص ...
الاخت العزيزة كل سنة وحضرتك طيبة الحقيقة انا لفت نظرى تعليق لكى عندى ولم افهم ماذا تقصدين من وراءة لانه مبهم بالنسبة لى بعض الشئ وحاولت تتبع تدويناتك السابقة لان بعضها ممكن يفوت منى دون قراءتة وبالفعل وجدت تدوينة سابقة تفضلى بذكر اسمى فيهاولسوء الحظ لم افهم ايضا المغزى من التدوين
او بمعنى ادق فهمت التعليق والتدوينة على انهم هجوم عليا
وان مدونى اسكندرية قد ذكرونى بشئ ما وانى اهوى الشهرة والاجتماعات
وانى متواجد فقط فى الصحافة ولا اذهب لمدونات الاصدقاء واننى اسعى ان اكون من الصفوة !!!!!!
للاسف ما فهمتة لان كلامك لا يعنى شيئا اخروالحقيقة حضرتك لستى اول ولن تكونى اخر الاصدقاء الذين يهاجموننى فجاءة وبدون وجه حق والله يعلم انى برئ من هذة التهم
وان التجمعات يكون بها فائدة لنا واعتقد ان حضرتك حضرتى لقاء اسكندرية بتاع جمعية مصر وقولتى انه كان لقاء مفيد
فلا أفهم لما هذا الكلام الجارح ؟؟
المرور على المدونات ووضع تعليق فى كل مدونة ليس واجب وطنى على كل مدون ولكنه يتوقف على الحالة المزاجية ووقت الفراغ
وربما امر على مدونات اصدقائى دون تعليق
وربما لا امر ولا ربما امر واكتب تعليق الحقيقة
لا افهم مطلقا معنى انى متواجد فى الصحافة ؟؟؟
وانى احصر نفسى فى دائرة الصفوة
كلامك مبهم ويستطيع اى شخص ان يزايد عليه
ويضيف لكلامك المزيد
دوالله يعلم انى لا اسعى لشهرة ولا يحزنون اسف للاطالة سلام
العزيز خالو أحمد ،،،،
واضح أنك فهمت الكلام بالعكس جدا ،،، الحقيقة أنو لا هجوم ولا يحزنون
أنا فقط افتقد تعلقات أحمد الصباغ في مدونات هامة
حسيت انك مقصر او مختفي حبتين مش عارفة قولت اقولك كلمتين يفكروك بالمدونة
حاسة انك في حاجة مش مظبوطة يمكن مشغول يمكن نفسينا مشغول جدا مش عارفة
بس موضوع التدوينة السابقة انا يا سيدي بستثنيك يعني بطلعك بره الدايرة اللي بتكلم عليها
تاني حاجة مش صح انك تفهمني غلط مش عهدي بيك يا خالو
وبعدين حلوة قوي مش واجب وطني التعليق في كل المدونات
لأ واجب الصداقة يا خالو ومش عندي
احسن تفهم برضه غلط اني عاوزاك تدخل تعلق عندي
لأ ...أنا اتمنى خالو نشيط اكثر من الأول فهمتني صح ولا لسه ؟
عموما كل عام وانت بخير والننوسة ال2B بخير يا رب
مهندس مصري
التدوين ده شئ شخصي و كل واحد المفروض يكتب اللي بيحس بيه و بس
و لو فيه صالون فهو للتنسيق بين المدونين بس
لكن اللي يتكلم بإسمهم زي إتحاد المدونين ده مرفوض تماماً لإنه لا يعبر عن كل المدونين
ومحدش بيعيش على حد الا لو الحد التاني ده سمح لحد يعيش عليه
و المدونين القدام المشهورين برضه بني آدميين لهم قدرة و طاقة و مستحيل يقدروا يتابعوا أكتر من عدد محدود من المدونات
مهما كبر لإن لهم طاقة و حد أقصى و لازم يشتغلوا و يشوفوا بيوتهم و حياتهم فمش ممكن يعلقوا عند الناس كلها
و عموماً سنة ربنا في البشر هي الإختلاف
و مستحيل تلاقي المدونين كلهم يتفقوا على رأي واحد في كل حاجة
لكن ممكن يكون في رأيين او 3 دي سنة الحياة
يعني في علمانيين و في اسلاميين و مسيحيين
في مدونات كوميدية و في مدونات غم
في شعر و في نثر و في أخبار و في سياسة
ده فيه مدونات للشواذ و الملحدين
مستحيل تتخيلي إن التدوين حيبقى مجتمع متجانس
بس ممكن تقولي إن الطيور على اشكالها تقع
و الناس اللي زي بعض بتعمل شلل مع بعض
في على بلوج سبوت بس حوالي 34200 مدون
من مصرحيعرفوا بعض إزاي دول؟:)
كل سنة و انتي طيبة
و عيدسعيد
لأ دا مش خالو أحمد بس اللي فهمني غلط ،،،
طب ألحق اشيل التدوينة قبل ما الحزب الوطني يفهمني غلط هو كمان
يا سيدي أنا كنت حاسة بس بالتشاؤم قلت افضفض شوية
يبقى دا جزائي أنا بس حسيت ان احنا بقينا بعاد عن بعض يمكن دا السبب
عموما اعتذر منكم جميعا ً ما قصدت الاهانة لأحد ولا الاشارة لأحد ولقد استثنيت صالون أحمد الصباغ لأنه عزيزعليا

1‏/10‏/2008

خوخة ...أنا زيك مش ليلى.........

انفق جدا معاكي اي خوختي العزيزة ....انا مش ليلى
أن تقريبا معظم الحاجات اللي قولتيها بتحصل عندي....
عمري ما حسيت بالتفرقة يمكن لأن أمي ربت اخواتي الولاد صح وربتني اناكمان صح
يعني انا معاكي جدا ان المساواة التي نطلبها هي في الحقوق والواجبات مش في الانحلال
مساواة نحو التطور والنهوض بالعلاقات الاسرية واصلاح احوالنا المقندلة والمتنيلة في البيوت وبراها
مساواة في اني اتلقى تعليم زي غيري من الناس بصرف النظر هم ولاد ولا بنات
مساواة في ان الراجل لما يلاقي مراته تعبانة يشيل هو الليلة
يحبها ويدلعها ويتزين لها ولنا في رسول الله -صلى الله عليه وسلم- أسوة حسنة
اعتقد انها ليست مطالبة بالمساواة قدر ما انها مطالبة بتصحيح مفاهيم واوضاع
ويمكن لهذا السبب انا عملت مدونة أنا أهتم
ولو ساعات بشطح وبيجرفني التيار
لكن برضه....... انا اهتم .....
بحال المرأة التي ضيعت ما بين لا منتمي لقضاياها ومتسلل لها
منطقة كده مجهولة تحتاج مننا للوحات ارشادية ....
يعرف فيها الرجل حقوق الزوجة والبنت والأخت والأخت في الله
وانا ابدا مش ليلي ومش حكون بإذن الله ليلي ابدا....
ليلي هي رمز في نظري للسلبية واجحاف الذات ....
رمز للشهادة في غير معركة.....
انا لا أرى هذا القهر المجسد في ليلي....نحن فقط ادمنا العبارات الرنانة والشعارات المريرة ....
أدمنا هذا الاحساس بالغصة في الحلق ومصمصة الشفايف ...والجعجعة.....والبكاء على اللبن المسكوب
نحن نحتاج لمفاهيم تربوية جديدة...بمعنى ...الجيل القادم من الرجال هو ناتج تربية أمهات هذا الجيل سواء كان فيهن ليلى أو مرسي حتى...
الأم مسئولة عن التربية ....التي تربي ابنها الآن على انك راجل مينفعش تعيط يبقى صفة العياط حتلزق بالضعف النسائي في نظره وبدال ما ينفس عن زعله بالبكاء ولو لوحده لأ... يتحول إلى التنفيس عن مشاعره بشتى الصور التي تؤدي لإفرازمزيد من الليلي....
ونحن لسنا فشلة بهذه الصورة ولا مقهورات بنفس الكيف والكم...فمثلا أنتشار هذه العبارة بين المدونات دليل جديد على فشلها كحملة أو كشعار لأن معظم مرتادي عالم التدوين من السيدات يعلم أهلهن بأنهن من المدونات ولو حصرت الأمر في بلدتي اسكندرية فقط لقلنا ان العدد يزييييييييييييد...فلقاء المدونيين الاخير حفل بكثير من السيدات الائي لم تخش أي واحدة منهن من ذكر انها صاحبة مدونة فقط عزفت عن ذكر اسمه الحقيقي لمزيد من الاثارة والغموض ...لكنها تعلم جيدا أن صورها سوف تنشر ...و اهلها سوف يرونها او على اقل تقدير حد ممكن يشوف الصور ويقول لأهلها...
إذا الأمر يختلف في مقدار الضغط ولن أقول القهر لواقع عل المرأة في المجتمع الشرقي نظرا للفهم الخاطيء للدين أحيانا ...وأحيانا أخرى لتطبيق أعراف مخالفة تماما للدين...وتارة للاتسياق وراء عبارات وحملات مدسوسة من الغرب الذي اصبحنا بالنسبة له معمل تجارب معمليا واجتماعيا....واكبر دليل على الموضوع دا بوست انا كتبتة قبل كده يمكن محدش التفت له كتير عن توزيع برشام نع الحمل على بنات الثانوي بمقتضى اتفاقية وقعتها مصر في الأمم المتحدة من كام سنة ومن ضمن البنود توزيع برشام منع الحمل ليضمن كما يقولون عدم ارتباك المرأة بالحمل في هذه السن المبكرة
إذا نحن لسنا ليلي ....
اعتقد أن والدتي غفر الله لها وامد في عمرها وبارك فيه ...كانت من اللوائي مورس عليهن قهر قهر مش هزار وماذا كان الناتج ؟؟؟؟ ولاد يفتخر بهم فيما عاداي طبعا جميعهم ماعاداي طبعاً
أمي مورس عليها ضغوط كنت الحظها كثيرا رغم سنى عمري الصغير ...ومع ذلك لم تكن ليلى ...ولم تربنا لنكون ليلات ...
آسفة ليلى ....أنت لست مثلاًًًََ ...ولا لؤاء نلوذ به ولست منطلقي للتغيير ...
أنا نفسي فس التغيير التي عبرت عنه خوخة...أو بنت خيخة واي كلام ....
أما أن يكون مساواتي بالرجل ان اشيش ولا امشي مع عدد غير مدزد من الرجال أواتجوز رجلين ..فتفوووووووووووووووووووووووووووووووه ...يعني بصقة كبيرة بس بالعامية ...على اللي يقول بكده أو يفكر كده ..أو عاوزة كده...
المساواة شيء والانحلال شيء تاني ..الراجل راجل له القومة بما انفق ...بأمر الله عز وجل...بشرع الشارع جل وعلى وتنزه عن كل مكروه وعن ظلم اي مخلوق ...والمرأة مراة بشرع الله ايضا عز وجل بكل ما لها على زوجها ونحن يجب ان نرضخ لما أمر الله به وليس معنى ذلك أن نكون انهزاميين متسولات اللقمة والكلمة الحلوة في بيوتنا ونصبح في الآخر ليلى ...
إنما نفهم يفهم كل منا طبيعة الاخر التي جبل عليها ...فالعيب كل العيب ان يخرج علينا الغرب بكتاب نتعلم نحن منه الآن .....الرجال من المريخ والساء من الزهرة....نتعلم منه ما كنا نعلمه لهم فيما سبق ...
لهذا نحن لسن ليلي فقط ... نحن لا نعرف كيف لا نصبح ليلى .....
وكل عام وانتم بخير ....وأنا بخير ومش ليلي ....