12‏/7‏/2008

نحو رحيل أكثر جدية

-1-
فانتازيا
هذا ما أسعى له الآن ...رحيل أكثر جدية ...فقد كانت محاولاتي السابقة لا تخرج عن كونها محاولات غير مدروسة ...
الآن ومع مضي عام أو أكثر بعد أن ظللت أقنع نفسي بجدوى العودة مرة أخرى ومواكبة الآخرين .....
تخلت الدنيا عني ...ومنذ متى وهي طرف معي وليس ضدي؟
دائما ما تعطي لي وجهها الرائع المليء بمساحيق التجميل ..أصدقها...ومنذ متى يصدق الكاذب؟ حتى إذا اطمأننت لها ...أعطي لي الوجه العابس...وجه الجحود...
فلأحاول أن أرحل بجدية هذه المرة ...فلا أعتقد أبدا أن من يعيشون على أرضي سيفتقدون مرآي.....
هناك حيث الكذب لا وجود له ...والوجهان لا وجود لهم....حيث لا جدوى أن تتحامل على نفسك من أجل الآخرين...
هنالك لا وجود للرحيل المبرر أو غير المبرر...هنالك وطنُ وكفى ....أن يكون لك وطن في زمن تلفظتك فيه الأوطان ، حيث لا يحرك مشاعر الآخرين نحو إلا صلة قرابة أو صداقة أو زمالة....أما هناك فلا وجود للقرابة ولا النسب...هناك أرض خصبة مرتع لكل من له خيال...هناك لا اضطر أبداً أن أتحمل ما لا أطيق تحمله....هناك ...أمشي حيث أردت وأهرب من واقع مرير...واقع ليس منه فكاك....
هناك لا اشكو فيسألني الناس عن تفاصيل أحاول جاهدة أن أخفيها، فليس عندي هناك ما أشكو منه ..
هناك حيث أكون اميرة الثوار..وعاشقة بين صفوف المحبيين....ووردة في حقل الياسمين....وطائر يطير بين الغصون ....
حيث لاهنا ولا هناك...ولا معنى للحدود...حيث لا هموم ولا أفكار تسود عليك عقلك.....
ترى متى أحزم أمتعتي وأركب القطار؟!!!!

هناك 5 تعليقات:

L.G. يقول...

دي خطوبة ولا جواز ؟؟؟؟
على العموم الدنيا ماشية مش بتقف عشان حد بس ممكن تكون أصعب لو مشيتي وممكن تكون أفضل فكري قبل الرحيل

حاجة كمان متضحيش عشان حد الا لو متأكدة انه يستاهل وحيقدر اللي بتعمليه

احزمي أمتعتك عندما تكوني مطمئنة لقرارك وعرضت المشكلة والحل على العقل والقلب واستخرت الله

رايحة فين بأى خديني معاكي
فاهمة قصدي ؟؟؟

تحياتي

Jana يقول...

بصى انا لولا انى أعدت قراءة التدوينة مرتين ..فلاحظت كلمة فانتازيا فى البداية ...كنت تخيلت حاجات عجيبة

يا مروة المكان اللى بتتكلمى عنه مش موجود الا فى الجنة يا ماما
والجنة هى المكان الوحيد اللى ممكن نسعى له زى ماحنا عايزين ...لكن مش بايدينا نقرر نروح له ..ازاى وامتى وفين
ولا ايه!!؟؟
تمنى الجنة واسع لها بكل قدم وساق ..وانتظريها فقط
اى ان جميعنا عليه حزم امتعته وانتظار القطار.. لكن الفرق ان الحكمة فى انتظارك فى هذه الحياة هى زيادة هذه الامتعة بقدر ما تستطيعى لانها هى ما ستثقل الميزان فيتجه قطارك الى ما تبتغين

ال جى بتقولك خطوبة ولا جواز
شفتى البنت متفائلة ازاى !؟
يرضيكى كده البعتة دى ..كل واحد بيفكر فى اللى تقصديه على مزاجه بقى
صدقتى لما قلتى بتحبى الرسم السريالى
اتاريكى كمان بتحبى التدوين السريالى

مرويتا لى عندك طلب حبيبتى
تردى على التعليقات
لاتمام التواصل بالطريقة الصح ..لازم يكون فى فعل ورد فعل
انتى بتعتبرى التدوينة هى الفعل ...وتعليقاتنا هى رد الفعل
وانا باحسبها من بعد التدوينة لأنها الحدث الرئيسى والمهم
فالفعل كان تعليقاتنا
ومستنين رد الفعل منك بقى يا كميل
....
بعد كده ابقى حطى خطين كبار تحت كلمة فانتازيا ..خضيتينى ..كنت حاجيب مرتبتين واجرى تحت بلكونتكم
:)

ست البيت يقول...

جانا
جوجو العزيزة،،،
ما تتخضيش قوي، الحق يقال أنها ما كانتش فانتازيا قوي يعني، كانت حالة انيخة على رد لماظة،، ساعات الجو بيشبر كده حواليكي ، حسيت اني عاوزة ازعق في وش الدنيا وأقولها ما بحبكيش، لما الوشوش تتبدل والكلام يتبدل وما تبقيش عارفة انت اللي صح واللي الناس ،، بتقلب ساعات الدنيا لفانتازيا
وأنا كنت عاوزة اتكلم عن حاجات كتير بس ذنب اللي حيدخل المدونة ايه،،
يكتأب ليه؟
قلت أحول الموضوع لفانتازيا
وأحلى ما في الموضوع .. أن كل واحد شاف الموضوع من جهه ،،يا حلاوت يا ستوتة بقيت فليسوفة اهوه...
شكرا لتعليقك يا جوجو ونصيحة على العين والراس..بس انتوا ابقوا انتقدوني بنفس وانا تحت أمركم

ست البيت يقول...

L.G.
اديكي فهمتي فصدي ..
لا خطوبة ولا جواز.. أنا لسه بعقلي
كل الحكاية زهقانة شوية وواخدة كام شلوت محترم من الدنيا على كام قفا خلوني اورررر
بس ولا يهمني أديني فضفضت وقلت اللي في نفسي
المدونة مدونتنا ونبرطع فيها زي ما نحب
عموما الحمد لله واضح كده والله اعلم السبب اني لم أصلى الفجر إمبارح
الحمد لله الذي أيقظني اليوم
ادعولي انتو بس وكل حاجة حتبقى تمام

ست البيت يقول...

جانا هانم ،،،
التاج يا ماما حمض مشش كده خااااااالص
وش مبوز