18‏/3‏/2008

......عيد الأم... لازم نلغيه
....ولأني اهتم فكان لابد ان اتكلم عن عيد الأم
يوم 21/3 كان معروف عندي انه يوم تقطيع القلب
مع أن أمي الحبيبة ربنا يخليهالي يارب كانت جنبي يعني مش مسافرة.. أمال أيه الحكاية؟
الحكاية يا سادة وما فيها ... ان وانا في المدرسة كان ليا صاحباتي بنات أمهاتهم توفين وكان لمايجي عيد الأم نحتاس بيهم ونلف معاهم في العيادة في المدرسة
واللي تنهار واللي يحطوها على التنفس الصناعي مهزلة
وكان بيصعبوا عليا وكنت ببكي لما اسمع ست الحبايب يا حبيبة...واتخيل لو أنا اللي اتحرمت - يارب ما تحرمني منها أبدا- من أمي كنت شوفت الدنيا ازاي ؟
صحيح صدق اللي قال اللي بلا أم حاله يغم
لما كبرت حبة كمان يعني بقيت في ثانوي جدتي أم أمي ماتت ...وكانت صدمة شديدة لأمي خاصة أنها كانت بتحبها قوي زي ما انا بحب ماما قوي قوي
المهم حسيت شوية وقتها بطعم اليتم
كل ما كان يجي عيد الأم كنا بنحاول نخبي أمي علشان ما تسمعش أغاني الأم اللي بيملوا بيها التليفزيون
وبرضه ما فيش فايدة تلاقيها محاصرة ما بين الاذاعة والتلفزيون والناس اللي ماشية تدندن بيها
أنا ضد عيد الأم ... معلش خدوني على قد عقلي كده
.....واعقلوها .. خليني اقولكم ليه
- الأم كرمها الله سبحانه وتعالي في كتابه سواء منفردة أو في وصيه الإنسان بوالديه وحتى هذه الآية جاء بعدها تخصيص للأم، لأنها باختصار هي المعد الأساسي لأي جيل وبصوا كويس على فلسطين الأم بتجيب 9 عيال وهباهم لله مش عاوزة منهم غير اتنين بس
- صعب قوي ألخص حبي لأمي في هدية واحدة في يوم واحد يعني أطلع عينها طول السنة وبعدين آجي في يوم صغنون قوي أجيب لها هدية عبيطة قوي (انا جبتلها روماتيزم ولومباجو السنة دي )قال ايه بحبك يا ماما يا خي حبتك ناموسة مفعوصة
-المشاكل اللي بتحصل ومحدش ينكرها ويقولي حماتي ملاك -فينك يا مفقوع مرارتها - المشاكل تتلخص في : انت جبت هدية لماما السنة اللي فاتت مش قد كده الناس كلوا وشها ايه اللي جوز بنتك جابوهلك دا
طب ما انتي جيبتي لماما شال مينفعش مشاية حتى
انت حتجيب ايه لمامتي السنة دي يا حبيبي ؟ واحد عسكري يا حياتي أو عشماوي أحسن
دا غير ترتيب الزيارة : كل أم عاوزة إبنها أو بنتها يجولها الأول قبل الحما ..الأم زعلانة إزاي يروح لحماتو الأول طبعا ما هو ماشي طوع مراته...خايف يزعل الست الهانم أمها ألا تاخد على خاطرها ...زأنا أمه اللي ربيته ؟ خلاص اتركن ع الرف ؟
والبت المفعوصة اللي ما كنتش تعرف تعمل لنفسها كوباية شاي خلاص نسيت أمها؟ أمال فين انا صعبان عليا اني حتجوز واسيبك يا ماما دا أنا قدرش يعدي يوم من غير ما شوفك (أنا بقول لأمي كده على فكرة )راحت جري على حماتها اخص ع التربية وآداب كمان ولا تزعلي
دا جانب من المشاكل التي تحيط بعيد الأم
دا غير مشاكل تانية كتير بس أنا رافضة أعمل يوم لأمي
لأنها عمرها م فكرت تعملي يوم واحد بس في السنة تحتفل فيه بيا ... دي ع طول دلع وحب وحنيه لما الناس عطوها رمش محترم لا زالت تعبانة على أثره
طب ليه؟ هو ينفع يبقى في عيد للابن؟
مينفعش ماما تيجي تشقر عليا يوم في السنة وبعد كده أدي وش الضيف
أنا عاوزاهم يلغوا اليوم دا .. بلا عيد أم بلا عيد أسرة
وما فيش أحسن من الدين في الحواديت دي ..وصانا الله تعالى بوالدينا وبأمنا
ووصانا النبي - صلى الله عليه وسلم- بالأم ثلاثا
يبقى لزمتها إيه الغلاسة بقى و لا أحنا لازم نفتي وخلاص ونعارض المولى عزوجل
مش كفاية ذنوب حنضيف عيها كمان أعياد لم ينزل الله بها من سلطان ؟
ألغوا عيد الأم .. أعتقد أن الأمهات حترتاح وقتها
خليهم دايما على بالنا قد ما نقدر
و..خلص الكلام

هناك تعليقان (2):

غاوي حرية يقول...

أمي ثم أمي لحد اخر يوم في عمري .. اصلا انا مش بهترف بعيد الام ده بقى خالص
وبعدين هي الام لوحدها يعني لا ... بس انا بقى بخالف الموضوع ده وبجيبلهم هدية كل فين وفين وما بحبش اليوم ده خالص ... تحياتي .. وعايزينك تنوري مدونتي ولا هي مرة والسلام

maha zein يقول...

كلامك رائع فعلا
بجد حرام ندوس علي جرح غيرنا
تعرفي بابا برغم انه كبير الا انه بيعيط من الاغنية دي
اد ايه لما تسمعي حتة يا رب يخليك ييا امي
الواحد ممكن يبكي حتي لو امه عيشة
انا بحييكي وبرقا كل بوستاتك
اعتبريني صديقة بجد لن تنقطع عنك
ونصايحك الي في البوست التالي رائعة وهسجلها وهاخد بالى من صنف الي يخاف ما يختشيش ده